مدل کسب و کار

توضیحات کلی

ما در اینجا توضیحاتی از Business Model وب سرویس سپهر ارائه خواهیم داد. پیشنهاد میشود حتی در صورتی که شما یک developer هستید و به مسائل غیرفنی علاقه ندارید، حتما این مطلب را مطالعه فرمایید تا دید کلی بهتری نسبت به وب سرویس سپهر بدست آورید.

 

در سپهر هر تامین کننده سایت و دیتابیس مستقل خود را به صورت جداگانه داشته و هیچ ارتباطی فنی و زیرساختی بین تامین کنندگان مختلف وجود ندارد. این بدین معنی است که مثلا :

  • اگر شما حساب خود را در یک تامین کننده شارژ کنید، هیچ تاثیری روی شارژ شما روی سایر تامین کنندگان نمی گذارد.
  • رفرنس و PNR که در زمان رزرو تولید می شود فقط مربوط به همان سایت تامین کننده است و فقط روی همان تامین کننده منحصر به فرد و Unique هست و تضمینی بابت منحصر به فرد بودن رفرنس در کل شبکه سپهر وجود ندارد. مثلا ممکن است شما در یک لحظه به دو تامین کننده مختلف درخواست رزرو ارسال کنید و هر دو رفرنس یکسانی را تولید کنند.
  • تراست کردن IP روی یک تامین کننده تاثیری روی سایر تامین کنندگان ندارد. به بیان دیگر تراست کردن IP باید روی هر تامین کننده به صورت جداگانه و برای کاربر شما انجام شود.

 

شما به دو روش می توانید با سایت های سپهری تعامل داشته باشید. روش اول اینکه مستقیم به تامین کنندگان مختلف وصل شوید و روش دوم اینکه از سپهرهاب استفاده نمایید. این دو روش مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام برتری کاملی نسبت به دیگری ندارد. بهترین حالت استفاده ترکیبی از هر دو روش می باشد.

  1. روش اول: ارتباط مستقیم با تامین کننده

    • در این روش شما به صورت مستقیم با تامین کننده قرارداد بسته و نقل و انتقال موضوعات مالی را به صورت مستقیم با تامین کننده انجام می دهید. همچنین مسائلی مانند استرداد و تغییرات رزرو به صورت مستقیم بین شما و تامین کننده انجام خواهد شد و سپهر در آن هیچ گونه دخل و تصرفی ندارد. در این روش، سپهر تنها زیرساخت فنی ارائه می کند و تنها مسئول پیگیری مشکلات فنی بین شما و تامین کننده می باشد.

    • با توجه به اینکه ممکن است هر تامین کننده به صورت جداگانه و اختصاصی، نرخ یا ظرفیتی را برای شما در نظر گرفته باشد، امکان سرویس یکپارچه و تجمیعی از سمت سپهر وجود ندارد و شما باید به صورت جداگانه به URL هر تامین کننده درخواست ارسال فرستاده تا نرخ یا ظرفیت های ویژه خود را دریافت نماید.

    • برای استفاده از وب سرویس فروش و راه اندازی یک سامانه فروش بلیط شما نیاز به موارد ذیل دارید.

      1. نام کاربری و رمزعبور: اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمزعبور هر سایت را باید از آژانس مربوطه دریافت کنید. لطفا توجه کنید نام کاربری دریافت شده باید به صورت قراردادی اعتباری باشد.
      2. تراست شدن آی پی: این کار از سوی مجموعه سپهر انجام خواهد شد اما در نظر داشته باشید که تراست کردن آی پی برای شما در سایت هایی که قصد همکاری با آنها دارید منوط به عقد قرارداد با مجموعه سپهر می باشد.
    • اطلاعاتی مانند نام و کد یاتای فرودگاه ها،ایرلاین ها و… و همچنین اطلاعات پروازها از قبیل ساعت، تاریخ، نوع هواپیما، کابین پروازی و … توسط تامین کننده تعریف می شوند و سپهر هیچ گونه دخل و تصرفی روی این اطلاعات ندارد. بدیهی است مشکلات احتمالی باید مابین شما و تامین کننده برطرف گردد و مسئولیتی متوجه سپهر نخواهد بود.

    • تراست کردن آی پی در هر سایت سپهری به صورت مجزا خواهد بود. بدیهی است در صورتی که قصد اتصال به آژانس جدیدی را دارید، نیاز به ارسال درخواست برای تراست کردن آی پی در آن سایت می باشد.

    • مزایا:

      • مزیت این روش آن است که حجم فروش شما توسط تامین کننده قابل رصد بوده و در صورتی که حجم تراکنش بالا داشته باشید ممکن است نرخ یا ظرفیت های ویژه به شما اختصاص یابد.

    • معایب:

      • شما باید با هر تامین کننده به صورت جداگانه قرارداد منعقد نموده و نام کاربری و رمز از ایشان دریافت نمایید.

      • برای هر تامین کننده پولی را به عنوان دپوزیت شارژ کنید که این باعث خواهد شد میزان زیادی از پول شما نزد تامین کنندگان مختلف بلوکه شود.

      • همچنین تعامل کردن با تامین کنندگان مختلف و رفع چالش های ارتباطی، انرژی قابل توجهی را نیاز خواهد داشت.

      • هزینه فنی ارتباط با تامین کنندگان مختلف و دریافت اطلاعات پرواز از ایشان بیشتر از روش دوم می باشد. مخصوصا زمانی که یک شماره پرواز بین چند تامین کننده مشترک باشد، سیستم شما باید پرواز با ارزانترین نرخ را انتخاب کند که این موضوع می تواند تا حدودی باعث ایجاد چالش فنی شود.

    • از نظر هزینه سگمنت دریافتی توسط سپهر، هر دو روش – چه ارتباط مستقیم و چه سپهرهاب – یکسان هستند.
    • جهت مشاهده پیش نویس قرارداد لینک مستقیم لطفا اینجا کلیک نمایید.
  2. روش دوم: استفاده از سپهرهاب

    • در این روش با یکبار قرارداد بستن و پول دپوزیت کردن نزد سپهرهاب، شما به پروازهای تامین کنندگان مختلف دسترسی پیدا می کنید.

    • پیشنهاد ما این است که تامین کنندگان بزرگ که دارای حجم پرواز زیادی می باشند را به صورت مستقیم کار کنید و تامین کنندگانی که پروازهای کمتری دارند یا به صورت فصلی و موردی فعالیت می کنند را از سپهرهاب دریافت نماید.

    • مزایا:

      • میزان پولی که برای دریافت اعتبار و شارژ لازم است، بسیار کمتر از روش مستقیم است.

      • انرژی کمتری بابت درگیری های ارتباطی با تامین کنندگان مختلف صرف می شود.

      • هزینه های فنی مربوط به ارتباط با ده ها تامین کننده و همچنین انتخاب بهترین نرخ روی پروازهای مشترک بین چند تامین کننده توسط سپهرهاب انجام می شود.

    • معایب:

      • برخی از سایت های سپهری عضو سپهرهاب نمی باشند. برای دریافت لیست تامین کنندگان سپهرهاب، لطفا تماس بگیرید.

      • تامین کننده فروش شما را متوجه نخواهد شد، زیرا در سیستم تامین کننده، رزورها به اسم سپهرهاب ثبت می گردد. بنابراین اگر زمانی بخواهید نرخ یا ظرفیت ویژه از تامین کننده دریافت کنید، توجیه آن سخت خواهد بود.

      • متد Lock روی سپهرهاب کار نمی کند و نمی توانید قبل از رزرو، ظرفیت و قیمت را قفل کنید.

    • از نظر هزینه سگمنت دریافتی توسط سپهر، هر دو روش – چه ارتباط مستقیم و چه سپهرهاب – یکسان هستند.
    • جهت مشاهده پیش نویس قرارداد مصرف کننده سپرهاب لطفا اینجا کلیک نمایید.
  • سوال: با توجه به اینکه هزینه جمع آوری و مقایسه اطلاعات نرخ و ظرفیت از سایت های مختلف، از نظر فنی کار پر هزینه ای است، آیا می توان از سپهرهاب جهت دریافت ظرفیت و نرخ استفاده کرد ولی رزرو را به صورت مستقیم روی تامین کننده انجام داد؟
    جواب: با توجه به اینکه نرخ هایی که تامین کننده به سپهرهاب می دهد احتمالا با نرخ هایی که به کاربر مستقیم شما می دهد متفاوت است، خیلی محتمل است در صورتی که اقدام به رزرو مستقیم نمایید به علت مغایر بودن نرخ، رزرو شما به خطا برخورد کند.

  • سوال: با توجه به اینکه هزینه جمع آوری و مقایسه اطلاعات نرخ و ظرفیت از سایت های مختلف، از نظر فنی کار پر هزینه ای است، آیا می توان یک نسخه از نرم افزار سپهر خریداری نمود و سپس user name که از تامین کننده های مختلف دریافت نموده ام را به آن سایت سپهری وصل کرد (مانند کاری که سپهرهاب انجام داده است) و وظیفه جمع آوری و مقایسه نرخ را به آن سایت سپهری سپرد و سپس خود ما فقط با آن یک سایت ارتباط گرفته و رزروها را از طریق آن به انجام برسانیم؟
    این کار شدنی است ولی هزینه تمام شده روی هر سگمنت برای شما بسیار گرانتر ار حالت معمول خواهد شد، زیر برای هر رزرو شما باید دو هزینه پرداخت نمایید، یکی هزینه سگمنت وب سرویس و یکی هزینه سگمنت سیستم رزرواسیون سپهر. اینکار فقط زمانی توجیه اقتصادی دارد که شما در روزهای ابتدایی توسعه استارت آپ خود باشید و می خواهید شروع سریعی داشته باشید ولی بعدا سر فرصت خودتان سیستم جمع آوری و مقایسه نرخ را توسعه دهید.

  • در صورتی که شما قصد راه اندازی موتور جست و جوی بلیط هواپیما را دارید، می توانید به صورت رایگان از وب سرویس سپهر استفاده نمائید. برای انجام این مهم شما نیازی به داشتن نام کاربری و رمزعبور و یا Ip Trust کردن ندارید و با ارسال درخواست روی وب سرویس با نام کاربری Public می توانید دیتای نمایش پرواز ها را دریافت کرده و در موتور جست و جوی خود استفاده نمائید.